Kiriman pada: Thu, Jul 31st, 2014

EU Dan AS Mengumumkan Sekatan Baru Ke Atas Rusia

Kongsi maklumat ini
Tags

Sekatan DaganganBrussels/ Washington – Kesatuan Eropah (EU) dan Amerika Syarikat mengumumkan sekatan selanjutnya terhadap Rusia, sasarkan sektor tenaga, perbankan dan pertahanan dalam tindakan antarabangsa yang paling atas sokongan Moscow untuk pemberontak di timur Ukraine.

Langkah-langkah ini menandakan permulaan fasa baru dalam konfrontasi terbesar antara Moscow dan Barat sejak Perang Dingin, yang bertambah buruk secara mendadak selepas nahas penerbangan pesawat MAS MH17 ke atas wilayah pemberontak, negara-negara Barat yang mengatakan adalah ditembak oleh peluru berpandu dibekalkan oleh Rusia.

“Jika Rusia terus dengan dasar itu, kos ke atas Rusia akan terus meningkat,” kata Presiden Barack Obama di Washington.

“Tindakan Rusia di Ukraine dan sekatan yang kita telah dikenakan akan membuat ekonomi Rusia yang lemah bertambah lagi lemah,” katanya.

Di Brussels, diplomat berkata duta daripada 28 anggota blok EU bersetuju sekatan ke atas perdagangan untuk sektor minyak dan pertahanan, dan serta teknologi yang digunakkan dalam kedua-dua pertahanan dan tujuan awam.

Bank-bank Rusia akan dihalang daripada mendapatkan dana dalam pasaran modal Eropah. Langkah-langkah ini akan dikaji semula dalam tempoh tiga bulan.

Canselor Jerman Angela Merkel, yang pada awal enggan untuk meningkatkan sekatan sebelum nahas pesawat MH17, kerana hubungan perdagangan rapat negaranya dengan Rusia, berkata langkah-langkah terkini EU adalah “tidak dapat dielakkan”. (Reuters)

Mengenai pengirim

Berikan komen anda

Anda mesti mendaftar masuk untuk memberi komen.