Kiriman pada: Fri, Nov 25th, 2016

Lebih Sejuta Pemuda Melayu Tidak Daftar Pengundi

Kongsi maklumat ini
Tags

sejutaKuala Lumpur – UMNO percaya lebih sejuta anak muda Melayu yang layak masih belum mendaftar sebagai pengundi menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang, kata Ketua Penerangannya, Tan Sri Annuar Musa.

Katanya, meskipun jentera UMNO di peringkat akar umbi berusaha mengesan mereka, namun agak sukar kerana kebanyakan mereka berada di luar kawasan kerana bekerja.

“Banyak cabaran tetapi UMNO kena terus bekerja. Apa yang penting kini adalah untuk mewujudkan kesedaran dalam kalangan mereka yang belum berdaftar,” katanya dalam temubual dengan Bernama menjelang Perhimpunan Agung UMNO 2016 di pejabatnya, di sini Khamis.

Beliau berkata kesedaran itu penting kerana politik adalah satu-satunya kekuatan kaum Melayu, malah ia merupakan tuntutan fardu Kifayah dalam urusan membentuk kerajaan.

“Kita kena tahu orang Melayu tiada apa, tiada kekuatan ekonomi, tiada kekuatan lain kecuali kekuatan politik kerana kita ramai… tetapi sebenarnya yang ramai itu kini sudah berpecah-belah dan ditambah dengan yang tidak daftar mengundi, maka orang Melayu kena terima kalau kita hilang satu-satunya kekuatan,” katanya.

Malah, kata Annuar, UMNO juga mengenal pasti ratus ribu anggota parti yang belum berdaftar sebagai pengundi.

Mengenai pengirim

Berikan komen anda

Anda mesti mendaftar masuk untuk memberi komen.