Kiriman pada: Tue, Jan 26th, 2016

PENJELASAN TABUNG HAJI BERHUBUNG FITNAH TERKINI PEMBANGKAN

Kongsi maklumat ini
Tags

thPihak kami ingin menyaran kepada semua umat Islam di negara ini dan juga para pendeposit TH ini agar tidak membuat spekulasi berkaitan dengan tarikh pengumuman Bonus Pendeposit TH.
Pada kelazimannya TH akan mengumumkan Bonus Pendeposit pada suku pertama (Jan – Mac ) tahun semasa. TH perlu memastikan semua proses auditan awalan dilalui dan kelulusan dalaman diperolehi.
Konsep simpanan di TH adalah AlWadiah Yad Dhamanah di mana apa apa pulangan adalah dalam bentuk Hibah tertakluk kepada prestasi kewangan tahun semasa dan budi bicara pengurusan.
Konsep ini tiada bezanya dgn konsep AlWadiah oleh institusi perbankan Islam yang lain.
Pada tahun tahun lalu TH pernah mengumumkan bonus pendeposit pada hujung bulan Februari dan awal bulan Mac. Namun pada tahun lalu pengumuman bonus dapat diumumkan lebih awal.
Walaupun tahun 2015 adalah mencabar namun TH percaya hasil Strategi Alokasi Asetnya dapat membantu pulangan pendapatannya.
Oleh yang demikian para pendeposit seharusnya tidak mengambil berita spekulasi yang akan mencetuskan kebimbangan.
Berdasarkan “kelewatan” ini mereka kini mendakwa Tabung Haji bankrap.
Mereka juga menuduh Zeti dan BNM membantu untuk menutup kerugian besar Tabung Haji!
Yang sebenarnya adalah bahawa menurut undang-undang, Tabung Haji mempunyai sehingga Mac untuk mengumumkan dividen yang belum selesai pengiraan muktamad dan kelulusan.
Tahun lalu, Tabung Haji mungkin telah mengumumkan dividen pada 21 Januari tetapi pada tahun 2014, Tabung Haji mengumumkan pada 30 Januari manakala pada tahun 2013, ia telah diumumkan pada 7 Februari.
Nampaknya Pakatan dan Pro-Rakyat telah serius kehabisan modal untuk menyerang Tabung Haji dan kerajaan.
Saya tertanya-tanya apa yang berlaku jika Tabung Haji mengumumkan dividen yang sama atau lebih tinggi bagi tahun lepas walaupun ia tahun yang mencabar bagi 2015?
Adakah orang-orang ini akan meminta maaf?
*Bahagian Hal Ehwal Awam dan Komunikasi Korporat
Tabung Haji.

 

WakeUp Malaya

Mengenai pengirim

Dipamirkan 1 komen
Sila nyatakan komen anda

Berikan komen anda

Anda mesti mendaftar masuk untuk memberi komen.