Kiriman pada: Thu, Jul 23rd, 2015

Hindari Dari Perselisihan

Kongsi maklumat ini
Tags

dfjdgSELAYAKNYA suami isteri tinggal bersama dalam keadaan tenang, tenteram dan damai. Tapi, apa boleh di katakan, perselisihan pasti datang menghalang. Entah apa permasalahannya, namun yang pasti membuat suami isteri semakin menjauh diantara satu sama lain. Jika perselisihan itu terus berlanjut, dan tidak menemukan titik temu, maka tidak mustahil terjadinya perceraian.

Perceraian itu pemecah permasalahan terakhir, di mana hubungan di antara keduanya tidak dapat dipertahankan. Suami isteri yang sudah saling membenci akan sangat sukar untuk bersatu, kerana mereka lebih mengdepankan ego masing-masing. Maka, agar semua itu terhindar, perlu adanya pencegahan. Suami isteri harus sama-sama berjuang untuk menghindari perselisihan. Bagaimana caranya?

Suami isteri hendaknya tidak menciptakan perselisihan di antara mereka. Suami dan isteri, seharusnya bersikap mengalah dan tidak terlalu menuntut hak.

Hal tersebut telah ditunjukkan oleh Nabi SAW dalam sabda beliau, “Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah. Sebab, jika ia tidak menyukai suatu akhlak dari dirinya maka ia akan redha dengan akhlak yang lain,” (HR. Muslim).

Mengenai pengirim

Dipamirkan 1 komen
Sila nyatakan komen anda

Berikan komen anda

Anda mesti mendaftar masuk untuk memberi komen.